Philippe Bongrand
M.

Philippe Bongrand

Maître de conférences en sciences de l'éducation // Associate Professor in Educational Studies

Responsable de formation

EMA - Ecole, Mutations, Apprentissages
  • Adresse : CY Cergy Paris Université // INSPÉ de l'académie de Versailles // Site d'Antony // 26, avenue Léon Jouhaux // 92160 ANTONY
Domaines d'expertise
  • Home Education, Homeschooling, Instruction en famille
  • Relations écoles-familles, co-éducation
  • Politiques scolaires
  • Formation des enseignant·es

Discipline(s) enseignée(s)

  • Responsable du D.U. Cootopia
  • En master MEEF 1 : connaissance du métier de professeur des écoles ; histoire et sociologie du système éducatif ; préparation au concours (CRPE) ; tutorat de stage en responsabilité ; initiation à la recherche ; encadrement de mémoires
  • En master recherche REDEF : approches politiques de l'éducation ; histoire de l'éducation ; encadrement de mémoires

Activités / CV

English below

EMPLOIS DANS L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR
2011- : Maitre de conférences, CY Cergy Paris Université
2010-2011 : Post-doctorant en histoire, Institut Max Planck (Bereich Geschichte der Gefühle), Berlin
2009-2010 : Post-doctorant en science politique, Centre Marc Bloch, Berlin
2005-2007 : ATER en science politique, Paris 1
2002-2005 : Allocataire de recherche (MESR/Région Picardie), vacataire d'enseignement à l'IFSI de l'hôpital de Nanterre

DIPLÔMES
2009 : Doctorat en science politique, CURAPP, UMR CNRS-Université de Picardie
2002 : DEA de sociologie, Paris 5
2001 : DEA de science politique, Paris 1
2001 : Licence de sociologie, Paris 5
2000 : Diplôme de l’Institut d’études politiques de Strasbourg

PUBLICATIONS (depuis 2016)

- Avec L. Barrault-Stella, C. Hugrée C., Y. Siblot, « Les rapports à l’école comme rapports à l’État », Politix. Revue des sciences sociales du politique, 2020, 130, p. 9-22.

- Avec le LéA Delaunay, « La classe est ouverte, qu’est-ce que ça change ? », Cahiers pédagogiques, 2020, 564, p. 44-46. [voir aussi : http://ife.ens-lyon.fr/kadekol/ife-quoi/episode-25]

- « Coéducation », Carnets rouges, 2020, 20, p. 7.

- « Jessica McCrory Calarco, Negotiating Opportunities. How the Middle Class Secures Advantages in School (Oxford University Press, 2018) », Sociologie, 2020, 11 (2), p. 205-208.

- « Home Education Through the Lens of Municipal Records: A Case Study in the Parisian Suburbs », Peabody Journal of Education, 2019, 94 (3), p. 328-341.

- « Dilemmes et défis de l’État éducateur face au développement de l’instruction en famille en France », Revue internationale d’éducation de Sèvres, 2019, 82, p. 113-121.

- Avec P. Ponté, « Que faire de la parole des élèves ? La professionnalité enseignante à l’épreuve des dispositifs de prévention du décrochage », Éducation et francophonie, 2019, 47 (1), p. 229-245. 

- Avec D. Glasman, « Dénombrer les enfants instruits hors établissement : pratiques, enjeux et problèmes », Revue française de pédagogie, 2018, 205, p. 35-49.

- « Nommer et classer les familles qui instruisent hors établissement : des discours en concurrence pour l’émergence d’un “choix” légitime », Revue française de pédagogie, 2018, 205, p. 21-34.

- Avec D. Glasman, « Instruction(s) en famille. Explorations sociologiques d’un phénomène émergent », Revue française de pédagogie, 2018, 205, p. 5-19.

- « From the Promotion to the Neutralization of Emotions in Student Assessment: Instituting the fiche scolaire for Vocational Guidance in France, 1918-1922 », in C. Alarcón, M. Lawn (ed.), Pupil Assessment Cultures in historical perspective, Frankfurt/Main, P. Lang, 2018, p. 277-302.

- « À propos du rôle des parents dans la persistance d’un “irritant” : les devoirs à la maison », Administration et éducation, 2017, 1, p. 87-92. 

- Avec X. Pons, « Les politiques scolaires », contribution au rapport de Françoise Thibaut, Catherine Garbay et al.Les recherches en éducation. Rapport remis à M. Thierry Mandon, Secrétaire d’État chargé de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche, Alliance Athena, Allistene, 2017, p. 33-35.

- « Socio-histoire des systèmes éducatifs », in Agnès van Zanten, Patrick Rayou (dir.), Dictionnaire de l’éducation, Paris, PUF, 2017, p. 820-822. 

- « Repérer les décrocheurs et/ou réformer l’institution qui les produit ? Comment de futurs enseignants se forment au “décrochage” » in Philippe Tremblay & Sabine Kahn (coord.). Contextes inclusifs et différenciation : regards internationaux. Québec, Presses de l’Université de Laval / CRIRES (Centre de recherche et d’intervention sur la réussite scolaire), collection « Livres en ligne du CRIRES (LEL) », 2017, p. 75-99.

- « “Compulsory Schooling” Despite the Law: How Education Policy Underpins the Widespread Ignorance of the Right to Home Educate in France », Journal of School Choice. International Research and Reform, 2016, 10 (3), p. 320-329.  

« Pour une formation des enseignant.e.s au politique », in Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey (dir.), Le politique doit-il se mêler d’éducation ?, Lyon, ENS Éditions, coll. « Entretiens Ferdinand Buisson », 2016, p. 39-50.

- avec J.-Y. Rochex, La politique d’éducation prioritaire (1981-2015) : les ambivalences d’un consensus, Rapport pour le Conseil national de l’évaluation du système scolaire (CNESCO), 2016.

Corps

Maitre de conférences / Associate Professor

Informations complémentaires

���� PRESENTATION IN ENGLISH ����

A French associate professor, 42, I have been mainly trained in sociology (BA & MA, Paris 5 Descartes) and political science (BA, Sciences Po Strasbourg; MA, Paris 1 Panthéon-Sorbonne; PhD, CNRS/University of Picardy, Amiens).

My PhD dissertation (political science, 2009) focused on the genesis of two education policies : i) the design of the French educational system during the 1950s (such a huge goal was indeed possible during this period of high-centralization) ; ii) the design of a policy for socially disadvantaged areas (« ZEP », zones d'éducation prioritaires), 1980s-2000s. This research, in the French field of political science, belongs to the subfield of « socio-histoire ». It's an investigation about ways (legal texts, policy instruments, social coalitions...) for the French state to convince families (and especially working class families) and public teachers that it is worth (possible, useful, fruitful, better than not to take up) schooling.

After this PhD and two one-year post-doctorate positions in Berlin (at the Centre Marc Bloch and at the Max Planck Institut for Human Development), I have been hired as an associate professor in education by the University of Cergy-Pontoise, a few miles away from Paris, and more precisely by the department where teachers are trained. My background interested the staff in order to teach history, sociology and policy of education, but as a matter of fact, they  (partially but significantly) turned me into a (happy) teacher educator. From 2011 on, my teaching mission has been consisting in training pre-service and in-service primary teachers.

Once in my education research lab in Cergy, I had the possibility to initiate and design my own investigation. Thus I have been implementing an idea I got while writing my PhD: « against » my dissertation (and many other French scholarship), which underlined the huge (or even « total ») success of the state attempt to convert populations to the school game during the 20th century, I felt that the narrative was too monochrome and lacked exceptions. This led me to investigate situations where parents refuse to school their children and decide to home educate them. Homeschooling happened to be a fully unresearched topic: in France, everyone has long taken for granted that school is compulsory.

I am currently leading different individual and collective research projects about home education in France. Within the frame of a team which is trying to build (basic but difficult and politically « touchy ») innovative demographics about home education, my own personal focus remains both sociological and political. I interview policy makers, home-visit state officers and home educators, and I analyze public records, in order to research both education policies (ways to design and implement home education regulation) and citizen relationships to the state (social ways for parents to anticipate, endure and comment on public regulation). Thus my main research interests deal with the interaction between public policies and political socialization.

Available in English (see CV for other publications in French) :

-  Bongrand, P. (2020). « What’s happening in France about home education ? ». Oral Presentation, 4th Global Home Education Conference (GHEX), November 11th, 2020 : https://www.youtube.com/watch?v=AZSlR4YLgJM, 328-341.

- Bongrand, P., Bourhis, V., Farges, G., Glasman, D., Nordmann, J.-F., Tenret, É. (2020). « Home education, “with no taboo subjects but without being simplistic either” », Le Monde, October 15th. (op-ed).

- Bongrand, P. (2019). « Home Education Through the Lens of Municipal Records: A Case Study in the Parisian Suburbs », Peabody Journal of Education, 94(3), p. 328-341.

- Bongrand, P. (2018). « From the Promotion to the Neutralization of Emotions in Student Assessment: Instituting the fiche scolaire for Vocational Guidance in France, 1918-1922 », in Cristina Alarcón, Martin Lawn (ed.), Pupil Assessment Cultures in Historical Perspective, Frankfurt am Main et al., Peter Lang, coll. « Studia Educationis Historica: Bildungsgeschichtliche Studien/Studies in the History of Education/ Estudios de Historia de la Educación », p. 277-302.

- Bongrand, P. (2016). « "Compulsory Schooling" Despite the Law: How Education Policy Underpins the Widespread Ignorance of the Right to Home Educate in France », Journal of school choice. International Research and Reform, 10(3), p. 320-329.